تأثیر تخم مرغ فاسد بر کاهش فشارخون راهی جدید برای درمان عوارض قلبی عروقی دیابت

 سه شنبه 3 فوریه 2015- گاز خاصی که بوی تخم مرغ فاسد شده از آن حاصل می شود و نحوه ی تأثیر آن درکاهش فشارخون می تواند به ابداع  درمان های جدیدی برای عوارض قلبی عروقی دیابت منجر شود.

 این گاز حاوی ترکیبی جدید بنام Ap39  است که سبب تولید مقدار بسیار کمی گاز سولفید هیدروژن درسلولها می شود. درموارد فشار خون بالا و سایر بیماریهای عروقی که می تواند نتیجه دیابت باشد سولفید ئیدورژن طبیعی تخلیه می شود. دانشمندان دریافتند افزایش سولفید ئیدروژن با مقدار کمی از Ap39مزایای  قابل توجهی برای سلامت عروق دارد.

نتایج این تحقیق درمجله ی Nitric oxide  منتشر گردید این تحقیقات  با حمایت آژانس تحقیق و توسعه ی اسکواکی انجام گردید.

 هنگامیکه  محققان ماده ی Ap39را در حیوانات با فشارخون بالا امتحان کردند متوجه ی کاهش قابل توجه ضربان قلب، فشارخون و کاهش سختی عروق خونی که همگی  به دلیل دیابت تشدید شده بود، شدند.

تحقیق بروی ماده ی Ap39می تواند به ابداع درمانهای بسیار موثرتر برای یکی از شایع ترین  عوارض  دیابت منجر شود.

پرفسور whiteman  از دانشگاه پزشکی Exeterومدیر این تحقیق می گوید: این تحقیق اطلاعات  قابل توجهی به مجموعه ی شواهد درحال رشد درباره ی سولفید ئیدروژن که می تواند کلید ابداع درمانهای جدید  و موثر برای انسان باشد افزود، اما هنوز این تحقیق درمراحل اولیه است و راه زیادی تا موفقیت  و تحویل سولفید ئیدروژن به مکان صحیح  آن در داخل سلول و تقلید روشی که بدن بطور طبیعی این گاز را تولید  می کند، باقی مانده است.

پرفسور whitemanمی گوید: این مکانیزیم ممکن است از طریق مسدود نمودن یک کانال کلسیمی  درقلب باشد که ضربان قلب را تنظیم می کند و آنرا کاهش می دهد. داروهایی که بصورت کلینیکی استفاده می شوند و این کانال را مسدود می کنند دارای اثراتی مشابه هستند اما بیش از ده برابر دوز بالاتری را برای این کار نیاز دارند.

درآینده بروی تأثیرات Ap39بر سایر بیماریهای قلبی عروقی از جمله حملات قلبی و ایست قلبی تحقیق خواهد شد. خبر خوب این است که افراد دیابتی درآینده درمانهای بسیار بهتری را برای عوارض شایع قلبی عروقی دیابت دریافت خواهند کرد.

منبع: www.diabetes.co.uk/news/2015/feb/how-rotten-eggs-could-lower-blood-pressure-98421738.html